Οι διαφημίσεις μας κατακλύζουν. Ορθότερα, θα λέγαμε πως οι διαφημίσεις, οι προωθήσεις, τα δωρεάν δείγματα είναι πλέον μέρος ενός συνολικού προγράμματος Μάρκετινγκ της κάθε εταιρείας. Δεν μπορεί πλέον να νοηθεί επιχείρηση, ελεύθερος επαγγελματίας, εστιάτορας που να μην έχει δαπανήσει χρήματα σε τηλεοπτικές και έντυπες διαφημίσεις, σε επαγγελματικές κάρτες και φυλλάδια.
Ωστόσο ακόμη και αυτοί που τακτικά πληρώνουν για την φήμη τους αναρωτιούνται:
¤Πώς μπορώ να μετρήσω τα αποτελέσματα μίας διαφημιστικής καμπανιάς;
¤Πώς μπορώ να αυξήσω αυτά τα αποτελέσματα;
¤Υπάρχουν εναλλακτικοί τρόποι διαφήμισης;
¤Αποδίδουν τελικά τα διαφημιστικά έξοδα;
Πώς μπορώ να μετρήσω τα αποτελέσματα μίας διαφημιστικής καμπανιάς;
Αυτό το ερώτημα ταλανίζει κορυφαίους marketers, διαφημιστικές εταιρίες, οικονομολόγους, οικονομέτρεις, μαθηματικούς και πολλούς άλλους, περισσότερο ή λιγότερο σπουδαίους. Εσύ, με απλούς τρόπους μπορείς να κάνεις τα εξής:
1. ρώτησε. Ρώτησε τους πελάτες σου γιατί σε προτίμησαν. Είδαν την διαφήμιση σου; Βρήκαν φυλλάδιο σου; Που το βρήκαν; Άκουσαν για εσένα από πελάτη σου; Ποιόν πελάτη; Τους άρεσε η βιτρίνα;
2. αν έχεις επιλέξει έντυπη διαφήμιση σε τοπική εφημερίδα, σκέψου: ποιος είναι ο μέσος αριθμός αντίτυπων που πουλάει; Που κυκλοφορεί; Σε ποια θέση βρίσκεται η διαφήμιση; Υπάρχουν και άλλες διαφημίσεις; Πόσο σχετικές είναι οι διπλανές διαφημίσεις; Το δίπλα άρθρο;
Μία απλή μαθηματική μέθοδος για την μέτρηση του κόστους χιλιάδας καλυπτόμενων αναγνωστών είναι: Κόστος έντυπης διαφήμισης x 1000 Αντίτυπα της εφημερίδας που κυκλοφορούν
Παράδειγμα Tο κόστος μίας έντυπης διαφήμισης στο περιοδικό Α που κυκλοφορεί 8000 το μήνα κοστίζει 300 ευρώ, ενώ η ίδια διαφήμιση στην εφημερίδα Β κοστίζει 200 ευρώ με μηνιαία κυκλοφορία 7000 αντιτύπων.
Α= 300x1000 = 37.5 ευρώ B=200X1000 = 28.57 ευρώ 8000 7000
Άρα επιλέγουμε την εταιρία Β, γιατί το σχετικό κόστος είναι χαμηλότερο.
|
3. αν έχεις επιλέξει τηλεοπτική διαφήμιση: Τι εμβέλεια έχει το κανάλι; Τι ώρες προβάλλεται η διαφήμιση; Ποιά εκπομπή προηγείται ή έπεται; Αντίστοιχη συλλογιστική πορεία ακολουθεί κανείς και για την ραδιοφωνική διαφήμιση.
4. ανταγωνιστές: τι διαφημιστικά μέσα χρησιμοποιούν οι ανταγωνιστείς σου; Ακολουθείς παρόμοιο τρόπο διαφήμισης; Διαφημίζεσαι τόσο συχνά όσο αυτοί; Πρέπει να τους αντιγράψεις ή να διαφοροποιηθείς;
Ανάλογα με την απάντηση κάθε ερώτησης, μπορείς να υπολογίσεις έστω και μερικώς τον αντίκτυπο της διαφημιστικής σου προσπάθειας.
Πώς μπορώ να αυξήσω αυτά τα αποτελέσματα;
Υπάρχουν μερικά τρίκ που αυξάνουν την αποτελεσματικότητα μίας διαφήμισης.
1. Ενιαία εικόνα. Θυμήσου τις διαφημίσεις της CocaCola. Πάντα κυριαρχεί το κόκκινο χρώμα, προτάσσονται αξίες όπως αυτή της οικογένειας, κάθε Χριστούγεννα ο Άγιος Βασίλης μας χαμογελά κρατώντας ένα μπουκάλι CocaCola. Συμπεραίνουμε ότι οι διαφημίσεις που προβάλλουμε τώρα πρέπει να κρατούν κάποια στοιχεία παλαιότερων διαφημίσεων τα όποια να διατηρούνται και στο μέλλον.
2. Συνολική εικόνα. Θα χρησιμοποιήσουμε, πάλι, το παράδειγμα της CocaCola. Από τις συσκευασίες, τα δωρεάν διαφημιστικά ποτήρια μέχρι τις έντυπες διαφημίσεις και το site, το ύφος, τα χρώματα, ο τρόπος που προσεγγίζει το κοινό είναι κοινοί. Υπάρχει, δηλαδή, ένας κοινός άξονας γύρω από τον οποίο περιστρέφονται όλες οι ενέργειες μάρκετινγκ της επιχείρησης.
3. Σωστά μέσα. Το επικοινωνιακό μείγμα περιλαμβάνει:
Επικοινωνιακό Μείγμα
Διαφήμιση | Προώθηση Πωλήσεων | Προσωπικές Πωλήσεις |
Εκθέσεις | Δημοσιότητα | Χορηγία |
Συσκευασία |
Σχήμα, Διάταξη καταστήματος.Σημείο Πώλησης |
Κοινωνική Διάχυση Μηνύματος |
Μπορεί κανείς να χρησιμοποιήσει ένα ή όλα τα παραπάνω μέσα. Ωστόσο κάθε μέσο αποδίδει καλύτερα υπό προϋποθέσεις. Για παράδειγμα, όταν η επιχείρηση είναι καινούργια η διαφήμιση προτιμάται γιατί αυξάνει την αναγνωρισιμότητά της. Όταν το προϊόν είναι χαμηλής ποιότητας και τιμής προτιμάται η προώθηση πωλήσεων. Επίσης, όταν το προϊόν δεν διαφέρει (τουλάχιστον στα μάτια του καταναλωτή) από τα άλλα ομοειδή επιλέγεται συνήθως η προώθηση πωλήσεων. Η διάταξη και διαμόρφωση καταστήματος είναι ιδιαίτερα σημαντικές σε καταστήματα πώλησης υπηρεσιών.
Υπάρχουν εναλλακτικοί τρόποι διαφήμισης;
Οι ακόλουθοι τρόποι είναι εξίσου εναλλακτικοί και φτηνοί.
1. Κοινή διαφήμιση, μικρότερο κόστος. Μαζί με άλλες επιχειρήσεις της περιοχής σου τυπώστε κοινό φυλλάδιο όπου η κάθε επιχείρηση θα έχει τον ίδιο διαφημιστικό χώρο στο φυλλάδιο και διανείμετέ τα από τα καταστήματα σας. Μπορείτε ακόμη να τυπώσετε τον χάρτη της περιοχής σας από την μια πλευρά ώστε να κάνετε το φυλλάδιο σας πιο ελκυστικό.
2. Χρησιμοποίησε τα μέσα μαζικής κοινωνικής δικτύωσης. Μπορεί οι λέξεις facebookκαι twitterνα σου θυμίζουν κάτι στο πίσω μέρος του μυαλού, η πραγματικότητα όμως έχει πως 7 στους 10 διατηρούν λογαριασμό σε αυτές τις σελίδες. Οπότε, πρότεινε στον γιο ή την κόρη σου να δημιουργήσουν μια σελίδα και για την επιχείρηση σας. Είναι ανέξοδη και εύκολη διαδικασία.
3. Μην ξεχνάς ότι η καλύτερη διαφήμιση είναι οι ίδιοι οι πελάτες σου! Ένας ικανοποιημένος πελάτης μπορεί να φέρει στην επιχείρηση 4 νέους, ενώ ένας δυσαρεστημένος να αποτρέψει 11 άτομα να σε επιλέξουν!
Αποδίδουν τελικά τα διαφημιστικά έξοδα;
O HenryFord δήλωσε κάποτε: Τα μισά λεφτά όλων των διαφημίσεων είναι πεταμένα, αλλά δεν ξέρουμε ποια μισά!
Καλώς ή κακώς, καμία σύγχρονη επιχείρηση δεν μπορεί να επιβιώσει χωρίς κάποια μορφή διαφήμισης. Αν δεν φροντίσεις για την διατήρηση και επέκταση της θέσης σου κάποιος άλλος θα βρεθεί να σου την πάρει. Η στρατηγική τοποθέτηση, η επιλογή στόχων και η αξιολόγηση των δράσεων κρίνονται πέρα για πέρα απαραίτητα.