Μελέτη περίπτωσης: Body Shop

Η ιστορία ενός μικρομάγαζου που άγγιξε την κορυφή.

Ομορφιά με καρδιά. Αυτό είναι το slogan της Body Shop. Ένα slogan που εκφράζει όλη την φιλοσοφία της εταιρείας και διαχέεται από τα καταστήματα έως τις κοινωνικές δράσεις που αναλαμβάνει ανά τον κόσμο. Το μέγεθος της εταιρίας μπορεί να γίνει κατανοητό αν αναλογιστούμε ότι το 2006 η εταιρεία πουλήθηκε στον κολοσσό Loreal  έναντι 652.3 εκατομμυρίων στερλινών!

Πώς όμως δημιουργήθηκε η Body Shop; Πώς κατάφερε να ξεχωρίσει και να εδραιωθεί στον ανταγωνιστικό χώρο της γυναικείας ομορφιάς; Και όλα αυτά μέσα σε μόλις 30 χρόνια;

Όλα ξεκίνησαν από μία γυναίκα, την Anita Roddick, η οποία δήλωσε σε συνέντευξή στην Gardian:

«Η αρχή των καταστημάτων Body Shop ήταν μία σειρά από εξαιρετικά ατυχήματα. Το πρώτο κατάστημα μοίρηζε υπέροχα, είχε πιασάρικο όνομα. Βρισκόταν ανάμεσα σε 2 γραφεία κηδειών, κάτι που προκαλούσε συνεχώς διαμάχες. Την χρονιά του ‘76 η ζέστη ήταν αφόρητη, όλοι ασφυκτιούσαν. Ήμασταν καλοί στο να λέμε ιστορίες, οπότε κάθε προϊόν είχε την δική του. Ανακυκλώναμε τα πάντα, όχι γιατί νοιαζόμασταν για το περιβάλλον, αλλά γιατί δεν είχαμε αρκετές πρώτες ύλες. Ήταν μία εξαιρετική ιδέα. Αυτό που το έκανε μοναδικό, χωρίς καμία πρόθεση, χωρίς καθόλου μάρκετινγκ, ήταν ότι πέρασε σε διάφορες κουλτούρες, πέρα από γεωγραφικά σύνορα και κοινωνικές δομές. Δεν ήταν μια «φιλοσοφημένη» στρατηγική, απλά συνέβη κάπως έτσι.»

Κόρη Ιταλών μεταναστών, η Anita Roddick άρχισε να κατασκευάζει και να πουλάει προϊόντα ομορφιάς από φυσικά υλικά. Τα σκευάσματα βασίζονταν σε συνταγές της μητέρας της από τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο, μία εποχή όπου υλικά και χρήματα ήταν σπάνια.

Γιατί να πετάξουμε ένα δοχείο όταν μπορούμε να το ξαναγεμίσουμε; Γιατί να αγοράσεις κάτι το οποίο έχεις; Συμπεριφερόμασταν όπως τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο. Ανακυκλώναμε τα πάντα έγραψε η ίδια.

Η ανακύκλωση, τα οικολογικά θέματα βρίσκονταν πάντα στο επίκεντρο της Body Shop.

 «Έκανε εκστρατείες για οικολογικά ζητήματα πολλά χρόνια πριν γίνουν μόδα και ενέπνευσε εκατομμύρια ανθρώπων λανσάροντας βιώσιμα προϊόντα στην μαζική αγορά. Θα την θυμόμαστε όχι μόνο για τις εξαιρετικές καμπάνιες της αλλά και ως μία εξαιρετική επιχειρηματία” δήλωσε ο Άγγλος πρωθυπουργός Gordon Brοun αποκαλώντας την «μία από τους πρωτοπόρους της χώρας».

Η εταιρία δηλώνει πως οι αξίες της παραμένουν σταθερές έως και σήμερα. Η προστασία του περιβάλλοντος, η μη χρησιμοποίηση ζώων για πειραματικούς σκοπούς, η υπεράσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, το δίκαιο εμπόριο (Fair Trade), η ενεργοποίηση της αυτοεκτίμησης είναι σύμφωνα με την εταιρία οι αξίες που περιβάλλουν τα προϊόντα τους. Σε έργα, η εταιρία προβάλλει και χρηματοδοτεί Μ.Κ.Ο. για περιβαλλοντικά ζητήματα, κάνει εκστρατείες για τα δικαιώματα των ζώων και την κατάργηση των πειραμάτων σε ζώα, αναδεικνύει ανθρωπιστικά θέματα, συγκεντρώνει χρήματα για αναπτυσσόμενες χώρες. Παράλληλα, το 1990 ίδρυσε την Body Shop Foundation η οποία διαχειρίζεται πολλές από τις παραπάνω δράσεις.

Βέβαια η εικόνα της πράσινης και κοινωνικά ευαισθητοποιημένης εταιρείας έχει αμφισβητηθεί. Σε άρθρο του ο δημοσιογράφος, Jon Entine, αναρωτήθηκε « Is The Body Shop Too Good to Be True?» αμφισβητώντας ευθέως κάποιες από τις δράσεις της και κάνοντας λόγο για χρήση όχι και τόσο φυσικών υλικών στα προϊόντα της.

Ωστόσο, τα δημοσιεύματα αυτά και ο απόηχος που προκάλεσαν δεν ήταν ικανά να αναχαιτίσουν την πορεία της επιχείρησης. Σήμερα η Body Shop έχει καταστήματα σε περισσότερες από 60 χώρες ενώ ο αριθμός τους αγγίζει τα 4200!

Η σωστή στόχευση, τμηματοποίηση και τοποθέτηση της εταιρείας την ξεχώρισε και την ανέδειξε.

Θεωρείται, πλέον, και όχι άδικα πρωτοπόρος και ηγέτιδα στον χώρο της φυσικής κοσμετολογίας .

Αφήστε μια απάντηση