ESHOPS ΣΤΟ SKROUTZ ΚΑΙ ΑΠΑΛΛΑΓΗ ΦΠΑ ΦΠΑ.

Παράπονα στο skroutz από τις επιχειρήσεις για το ΦΠΑ των κινητών τηλεφώνων και των ταμπλέτών (ΠΟΛ 1150/2017).

 

Αν κάνει κάποιος μια έρευνα για αγορά κινητού στο skroutz θα διαπιστώσει με έκπληξη ότι τα eshops που είναι καταχωρημένα στην δημοφιλή πλατφόρμα:

1) Πουλάνε κινητά μόνο με Απόδειξη Λιανικής και αρνούνται την έκδοση Τιμολογίου ή

2) Πουλάνε κινητά σε διαφορετική τιμή ανάλογα αν ο πελάτης ζητήσει απόδειξη ή τιμολόγιο πχ:

Τιμή  Προσφοράς: 476,98 ευρώ με Απόδειξη Λιανικής, που αν αφαιρέσουμε 24% ΦΠΑ, καταλήγουμε στα 384,66 ευρώ καθαρή αξία

Τιμή Τιμολογίου με απαλλαγή ΦΠΑ βάσει ΠΟΛ 1150/2017: 469,29 ευρώ αντί και όχι 384,66 ευρώ που είναι η Τιμή Προσφοράς χωρίς το ΦΠΑ.

Δηλαδή ο πωλητής βγάζει 84,63 ευρώ περισσότερα αν αγοράσει κάποιος με τιμολόγιο!

 

 

 

 

Για το παραπάνω θέμα το skroutz δηλώνει:

«Αρχικά να επισημάνουμε ότι το Skroutz απευθύνεται κυρίως στον τελικό καταναλωτή (B2C), άρα για τα εμπορικά θέματα επαγγελματιών θα ήταν προτιμότερο να συμβουλευτείς κάποιον δικηγόρο-λογιστή.

Πάραυτα, το ζήτημα που θίγεις μας είναι γνωστό και το έχουμε εξετάσει με το νομικό μας τμήμα, χωρίς ωστόσο, να μπορούμε να τοποθετηθούμε επ’ αυτού.

Η ενημέρωση που έχουμε από το νομικό μας τμήμα και σου μεταφέρουμε είναι η εξής:

Ως προς την επιλογή έκδοσης τιμολογίου για μία αγορά, αυτό εξαρτάται από το εκάστοτε κατάστημα και από το εάν στον κωδικό δραστηριότητας (ΚΑΔ) στο ΑΦΜ της επιχείρησης έχει επιλεγεί η λιανική και η χονδρική πώληση. Για παράδειγμα, εφόσον μια επιχείρηση έχει επιλέξει να εμπορεύεται προϊόντα μόνο ως κατάστημα λιανικής, τότε δεν υποχρεούται να εκδίδει τιμολόγια. Αυτό πάντως, είναι κάτι που ισχύει κατά περίπτωση και δεν μπορούμε να το γνωρίζουμε εμείς.

Ως προς την πώλησης ειδών με τιμολόγιο, αυτή δεν μπορεί να επιβαρύνεται με επιπλέον χρεώσεις σε σχέση με την τιμή πώλησης λιανικής. Ωστόσο, υπάρχουν εξαιρέσεις που προβλέπει η ΠΟΛ 115/2017 για τις τιμές web/αγοράς από το website, όταν το κατάστημα ζητά την αυτοπρόσωπη παρουσία του αγοραστή για να ελέγξει εάν συντρέχουν οι προϋποθέσεις της ΠΟΛ με την αυτοπρόσωπη παρουσία του αγοραστή, τότε χάνεται η έκπτωση της τιμής web ή διαφοροποιείται η αρχική τιμή.

Σε κάθε περίπτωση, όπως επισημάναμε θα σου προτείναμε να απευθυνθείς στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή (www.efpolis.gr) που είναι πιο αρμόδιοι για τα θέματα των τιμών και των παραμέτρων έκδοσης τιμολογίων, ώστε να έχεις πιο έγκυρη πληροφόρηση.

Ευχαριστούμε.»

 

Η παραπάνω απάντηση είναι όμως ανεπαρκής για δύο λόγους τουλάχιστον:

  1. Πρόκειται για την ΠΟΛ 1150/2017 και όχι για την ΠΟΛ 115/2017 όπως εσφαλμένα αναφέρουν και
  2. Η ΠΟΛ 1150/2017 δεν αναφέρει πουθενά αυτοπρόσωπη παρουσία του πελάτη στο κατάστημα, ενώ ορίζει ότι: «Για την επιβεβαίωση της ιδιότητας του υποκείμενου και του δικαιώματος έκπτωσης του αγοραστή, δηλαδή ότι είναι ενταγμένος στο κανονικό καθεστώς Φ.Π.Α., ο πωλητής έχει υποχρέωση να ζητά από τον αγοραστή κάθε πρόσφορο αποδεικτικό στοιχείο (π.χ. η εκτύπωση των «στοιχείων μητρώου» του, από την εφαρμογή «προσωποποιημένη πληροφόρηση» στο σύστημα «TAXISnet» με ημερομηνία εκτύπωσης την προηγούμενη της συναλλαγής) και να ελέγχει τα στοιχεία ταυτοπροσωπίας αυτού ώστε να αποφεύγεται η κατάχρηση του συστήματος από πρόσωπα που δεν είναι υποκείμενα με δικαίωμα έκπτωσης (π.χ. ιδιώτες). Οι εκπρόσωποι των υποκειμένων/αγοραστών προσκομίζουν κάθε πρόσφορο μέσο για να αποδείξουν την νομιμοποίηση αυτών για τις συναλλαγές που πραγματοποιούν. Σε κάθε περίπτωση αμφιβολίας του πωλητή θα πρέπει να επιβαρύνεται το φορολογικό στοιχείο με Φ.Π.Α..» Σε κάθε περίπτωση ακόμα και για συναλλαγές κάτω των πεντακοσίων ευρώ (500,00€) συνιστάται η εξόφληση των συναλλαγών μέσω τραπεζικών ιδρυμάτων ή μέσω ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής στα οποία θα μπορεί να ταυτοποιηθεί ότι το πρόσωπο που εξοφλεί τη συναλλαγή είναι ο υποκείμενος στο φόρο αγοραστής προς τον οποίο έχει εκδοθεί το φορολογικό στοιχείο.

 

Βλέπουμε δηλαδή την ΠΟΛ 1150/2017 να ορίζει ότι ο έλεγχος ταυτοπροσωπίας γίνεται από την τράπεζα και το όνομα του καταθέτη και όχι με παρουσία στο eshop όπως αναφέρει εσφαλμένα το skroutz.

Εξάλλου και τα ίδια τα eshops με τα οποία επικοινωνήσαμε, τόσο εγγράφως, όσο  και προφορικώς, μας ενημέρωσαν ότι το μόνο που χρειάζεται για να μας ταχυδρομήσουν το κινητό τηλέφωνο με απαλλαγή του ΦΠΑ βάσει της ΠΟΛ 1150/2017, είναι να τους στείλουμε με email μια εκτύπωση της «Προσωποποιημένης Πληροφόρησης» από το taxisnet με πρόσφατη ημερομηνία.

Βάσει των παραπάνω δεν τίθεται θέμα κατάργησης της “έκπτωσης WEB” όπως ισχυρίζεται το Skroutz και πρέπει να λάβουμε τα αγαθά στην «τιμή προσφοράς» χωρίς ΦΠΑ, αφού όπως λέει το ίδιο «Ως προς την πώλησης ειδών με τιμολόγιο, αυτή δεν μπορεί να επιβαρύνεται με επιπλέον χρεώσεις σε σχέση με την τιμή πώλησης λιανικής»

Κανονικά θα έπρεπε εφόσον αποδείξαμε ότι δικαιούμαστε την τιμή προσφοράς χωρίς ΦΠΑ, να στα σταματήσουμε εδώ.

Όμως μας  δημιουργήθηκαν και κάποια εύλογα ερωτήματα – συμπεράσματα.

α) Το skroutz δεν ξέρει ότι τα eshops πωλούν αγαθά με απαλλαγή ΦΠΑ εξ αποστάσεως, άρα η έκπτωση web πρέπει να παραμείνει και κατά λάθος ενημερώνει τους επισκέπτες του ότι η απαράδεκτη αυτή πρακτική είναι νόμιμη, γιατί συντρέχουν τάχα κάποιες φανταστικές και αόριστες προϋποθέσεις της ΠΟΛ 1150/2017 την οποία και πάλι κατά λάθος αναφέρει σαν ΠΟΛ 115/2017;

Και εφόσον δεν το ξέρει γιατί όταν το ενημερώσαμε δεν ενδιαφέρθηκε να μάθει, αλλά μας απέστειλε μια τυπική απάντηση εκλαμβάνοντας και μάλιστα ως απειλή την προειδοποίηση μας, ότι θα ασκήσουμε όλα τα νόμιμα δικαιώματα μας;

 

β) Η «τιμή προσφοράς» είναι πραγματική προσφορά ή όχι;

Αν αναλογιστούμε ότι αυτού του είδους τα καταστήματα δουλεύουν σχεδόν αποκλειστικά μέσω ηλεκτρονικών πωλήσεων, προκύπτει ότι η τιμή μιας ηλεκτρονικής πώλησης δεν μπορεί να είναι «προσφορά», αφού μια «προσφορά» πρέπει να παρέχεται σε περιορισμένο κοινό, ή σε περιορισμένη ημερομηνία, ή σε περιορισμένο τόπο, ή σε περιορισμένα τεμάχια κτλ, χαρακτηριστικά που δεν περιλαμβάνονται στην προκείμενη περίπτωση.

Αυτό σημαίνει ότι πλέον δεν μιλάμε για «προσφορά» αλλά για την καθιερωμένη και συνηθισμένη τιμή, η οποία βαπτίζεται σαν «τιμή προσφοράς» ώστε να αυξάνουν την τιμή σε κατηγορίες στόχους, όπως είναι τώρα οι λήπτες τιμολογίων βάσει της ΠΟΛ 1150/2017.

 

γ) Το γεγονός όλα όσα καταστήματα βρήκαμε, ή  δεν πουλάνε με τιμολόγιο ή σου κόβουν την «τιμή προσφοράς» αν ζητήσεις στο τιμολόγιο, χωρίς να έχουν αυτό το δικαίωμα όπως είδαμε παραπάνω και δεν βρήκαμε ούτε ένα που να πουλάει στην ίδια τιμή, είτε πάρεις απόδειξη είτε τιμολόγιο, υποδηλώνει άραγε την χειραγώγηση του ανταγωνισμού μέσω κοινών πρακτικών;

 

δ) Θα κάνει κάτι το skroutz τώρα που είναι ενήμερο ώστε να σταματήσουν οι παραπάνω πρακτικές ή θα δηλώσει ξανά αναρμόδιο;

 

 

PS Αγαπήσαμε το skroutz γιατί ήταν τίμιο και προωθούσε τον ανταγωνισμό προς όφελος του καταναλωτή. Ελπίζουμε να συνεχίσει να το κάνει.

Αφήστε μια απάντηση